Logica: Klønete nettbutikker påfører store tap | Logica: Klønete nettbutikker påfører store tap
Gå tilbake

Logica: Klønete nettbutikker påfører store tap

19. desember 2011

Ifølge en ny undersøkelse gjennomført av Logica, som i Norge har hovedkontor i Grenseveien 86 på Bryn-Helsfyr, har tre av fem nordmenn i løpet av det siste året avbrutt handel i nettbutikk fordi det har vært for vanskelig å få gjennomført handelen.

Ifølge en pressemelding fra selskapet sier mer enn halvparten at brukeropplevelse og utformingen av nettbutikken er viktig eller avgjørende for om de kommer tilbake for å handle igjen.

Det er it-selskapet Logica som har utviklet undersøkelsen, mens InFact har stått for gjennomføringen. Undersøkelsen er landsrepresentativ og gjennomført blant 1017 respondenter.

– Dessverre ser det ut til at mange selskaper har for dårlige netthandelsløsninger i dag. Dersom ikke netthandelsaktørene tar dette problemet alvorlig kan de miste både eksisterende og nye kunder, sier avdelingsleder for Interaktiv i Logica, Thomas Brændengen, i meldingen.

Venter sterk vekst i bruk av nettbrett og smarttelefoner
Smarttelefoner og nettbrett representerer unike muligheter for å utvikle løsninger som er enkle i bruk i forbindelse med netthandel. 2011 kan ifølge meldingen karakteriseres som et oppstartsår for mobil netthandel. Undersøkelsen avdekker at cirka 10 prosent av de som har foretatt elektroniske handler på internett benyttet smarttelefon eller nettbrett til dette. Særlig er det unge personer i aldersgruppen 25-29 år som bor i Oslo som benytter mobile enheter ved netthandel.

Samtidig oppgir omlag 70 prosent at de tror eller vet at de kommer til å handle mer med mobile enheter som smarttelefon og nettbrett når de handler på internett i fremtiden. Undersøkelsen viser at det særlig er aldersgruppen 25 til 39 år som er pådrivere for utviklingen.

– Vi står overfor en kraftig vekst i bruk av mobile enheter ved netthandel. Nordmenn har alltid vært tidlig ute med å ta i bruk ny teknologi. Samtidig er norske selskaper pionerer i å ta i bruk løsninger tilpasset mobil teknologi for å sikre økt omsetning, mer fornøyde kunder og bedre oversikt over egen forretning. Selskapene som vinner nye kunder i fremtiden blir de som anskaffer seg brukervennlige løsninger tilpasset mobile enheter før konkurrentene, sier Brændengen.

Den viktigste grunnen til at folk ikke benytter nettbrett i forbindelse med netthandel er ifølge meldingen at de er mest vant med å bruke PC. Deretter følger brukervennlighet, omlag 20 prosent oppgir for dårlig brukervennlighet som viktigste årsak til hvorfor de ikke benytter nettbrett og smarttelefon til netthandel.
Produktanmeldelser betyr mye
Produktanmeldelser blir stadig viktigere for netthandel. Nesten 80 prosent oppgir at de leser produktanmeldelser fra andre brukere når de skal handle på nett. Av de som leser produktanmeldelser sier to av fem at de legger stor vekt på disse, og det er særlig de yngre som synes anmeldelsene er viktige.

Kilde: Logica

Share on
Facebook Twitter Linkedin Email
DSC_0131 DSC_0131