Tøffere EuroNCAP-tester: Ingen toppscore uten anti-skrenssystem
5. november 2008Nye biler oppfyller stadig oftere fem stjerner i krasjtestene til EuroNCAP, derfor skjerpes kravene fra neste år, i følge en pressemelding fra NAF.
Potensialet for ytterligere sikkerhetsforbedringer er ikke tatt ut. Nå blir bilens utforming og aktive sikkerhet avgjørende for å kunne oppnå fem stjerner.
– Det er veldig bra at verdens mest anerkjente krasjtest gjør grep til det beste for trafikksikkerheten, sier kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal, i pressemeldingen.
Det er to testområder som får innvirkning på totalkarakteren:
Skader bilen påfører fotgjengere ved sammenstøt.
Aktive sikkerhetssystemer.
Fotgjengersikkerheten skal fra 2009 bli tillagt større vekt i totalkarakteren. I siste test viste det seg at biler med toppscore fikk et dårlig resultat på sikkerheten for fotgjengere.
– Utviklingen i antall drepte fotgjengere går i feil retning. Hittil i år er 27 fotgjengere drept i Norge mot 17 i 2007. Derfor er det veldig bra at EuroNCAP nå vektlegger sikkerheten for de myke trafikantene, sier Sagedal.
I tillegg kommer det krav om at biler må ha elektronisk stabilitetskontroll (ofte kalt esp eller esc), bedre kjent som anti-skrenssystem for å oppnå fem stjerner. Varsel for manglende bruk av sikkerhetsbelte og fartsvarsler blir også tillagt vekt i det nye ratingsystemet. Kravet er at et slikt sikkerhetssystem må være standardutstyr.
Den første testen som omfatter de fire testområdene (voksne i bilen, barn i bilen, fotgjengere og stabilitetssystem), vil komme i februar 2009. Da tar også EuroNCAP i bruk nye symboler for de ulike elementene i krasjtestene.