Salgs- og fortjenesterekord for Henkel
13. mars 2012Henkel, med norgeskontor i Østensjøveien 14 på Bryn-Helsfyr i Oslo, nådde sine ambisiøse mål for 2011.
Det globale Henkel-konsernet, markedsleder innen forbruker- og industrisektoren med kjente varemerker som Persil, Schwarzkopf og Loctite, viser i en pressemelding til solide tall for 2011:
■ Salget økte med 3,4 % til 15 605 millioner euro (organisk: +5,9 %)
■ Justert* driftsinntekt: pluss 9,0 % til 2 029 millioner euro
■ Justert* EBIT-margin: pluss 0,7 prosentpoeng til 13,0 %
■ Justert* fortjeneste per preferanseaksje (EPS): pluss 11,3 % til 3,14 euro
■ Tosifret økning på nye markeder (organisk: +10,8 %)
■ Høyere foreslått utbytte: pluss 11,1 % til 0,80 euro per preferanseaksje
■ De økonomiske målene for 2012 står fast
– 2011 var nok et meget vellykket år for Henkel. Til tross for et ustabilt økonomisk miljø nådde vi våre ambisiøse mål til fulle – og overgikk til og med målsettingen på enkelte områder. Salgs- og fortjenestetallene er bedre enn noen gang, forteller administrerende direktør i Henkel, Kasper Rorsted i meldingen.
– En viktig drivkraft for Henkels sterke prestasjon var konsolideringen av vår posisjon på de nye markedene, der vi nok en gang kunne notere tosifret vekst. Vi oppnådde stor fremgang i 2011 og har etablert et enda sterkere fundament for fremtidens virksomhet. Derfor er vi svært trygge på at vi også vil nå målene for finansåret 2012, som vi satte oss i 2008.
Rorsted ga følgende utsikter for finansåret 2012:
– Det økonomiske klimaet er fortsatt en utfordring. Det er betraktelig mer ustabilt enn det har vært tidligere. Derfor må vi hele tiden tilpasse oss for å kunne respondere raskt og fleksibelt på endringene i våre markeder. Vi ser imidlertid at Henkel står godt rustet. Vi forventer en vekst i organisk salg på mellom 3 og 5 prosent for hele finansåret. Vi forventer også en økning i justert EBIT-margin til 14 prosent og justert fortjeneste per preferanseaksje med minst 10 prosent.
Kilde og bilde: www.henkel.no