Scandic Helsfyr: Nytt løft for tradisjonsrik møteplass
10. oktober 2014Tilgang til 230 hoteller i Norden, menyer a la Jamie Oliver, bedre wifi-, treningsfasiliteter og selvbetjent minibutikk i lobbyen. Det er noen av de nye fordelene lojale forretningskunder kan glede seg over nå som tidligere Rica Helsfyr Hotel har blitt Scandic Helsfyr.
Sammen med 47 andre Rica-hoteller ble Rica Helsfyr Hotel tidligere i år kjøpt opp av Scandic, Norges og Nordens største hotellkjede. Etter en omfattende tilpasnings- og omprofileringsperiode har hotellet nå tatt det siste steget inn i livet som fullverdig Scandic-hotell.
– Vi er stolte og svært fornøyd med å ha blitt en del av Nordens og Norges største hotellkjede, sier Nils Kallåk (bildet), hotelldirektør ved Scandic Helsfyr. – Scandic har vist seg å være en perfect match for oss – og har skapt en rekke nye kundefordeler, samtidig som vi kan videreføre alle våre viktige fortrinn.
Det tradisjonsrike hotellet på Helsfyr ble i sin opprinnelige form etablert i forbindelse med vinter-OL i Oslo i 1952, først og fremst som overnattingssted. Den gang var nærområdet preget av åpne sletter, noen gårder, litt spredt industri – og en stor campingplass.
Stadig vekst og videreutvikling
Siden den tid har Bryn-Helsfyr utviklet seg til ett av Oslos viktigste forretningsområder. Over en halv million kvadratmeter kontorer huser nå tusenvis av kunnskapsvirksomheter og deres 15.000 ansatte.
– Området er og blir ett av byens mest tilgjengelige. Nærhet og gode vei- og kollektivforbindelser til sentrum og Gardermoen har gjort det stadig mer attraktivt for utbyggere og virksomheter. Dessuten har vi stor glede av idretts- og konsertarenaene i nærområdet. Som områdets eneste hotell har vi vært vitne til og hatt glede av den kraftige utviklingen og transformasjonen, sier Kallåk.
Parallelt med fortetting og vekst har områdets fasilitetsbehov innen kurs, konferanse, bespisning og overnatting økt tilsvarende. Dette har bidratt til stadig videreutvikling og utvidelse av hotellet.
Siste store utbygging og modernisering ble foretatt i 2011, men i takt med økende etterspørsel arbeider hotellet med planer for videre utbygging på litt sikt.
Avdelingsmøte for 4 eller konferanse for 450
I nåværende form rommer Scandic Helsfyr totalt 12.000 kvm gjestearealer fordelt på overnatting, restaurant, kurs/konferanser og andre fasiliteter.
Bygningen har 253 store, moderne hotellrom. Opp i etasjene er det god utsikt, enten over store grøntarealer, Østensjøvannet, Holmenkollen og Oslofjorden, avhengig av hvilken side hotellrommet ligger på. De to store suitene i toppetasjen har full panoramautsikt over hele byen.
10 konferanselokaler av ulike størrelser har plass for opptil 96 personer, og er alle utstyrt med moderne AV-utstyr. I tillegg byr hotellet på et større auditorium med plass til 185 personer.
– Vi har både små og store grupper her hver eneste uke. Totalt sett kan vi tilby fleksible fasiliteter for møter, konferanser og andre arrangement med opptil 450 deltakere, sier Ingrid Myklebostad (bildet), salgs- og markedssjef ved Scandic Helsfyr.
Jamie Oliver på menyen
Som en del av kjedens faste konferansekonsept satser Scandic Helsfyr dessuten på variert kvalitetsmat som skal bidra til at deltakerne føler seg vel og energiske. I samarbeid med Jamie Oliver og Olympiatoppen har kjeden utviklet spennende smaksopplevelser basert på sunne, næringsrike ingredienser.
– Vi sørger også for at det er kaffe, te, isvann og frukt tilgjengelig hele dagen, forteller Myklebostad. En snacksbuffet på formiddagen består blant annet av brød, oster, marmelade, bakverk, skåret frukt og grønnsaker. På ettermiddagen frister vi med fersk frukt og lekkert tilbehør i det vi kaller «Jamies Taste break».
Lunsj-bufféen, «Soup & Deli», inkluderer en av Jamie Olivers smakfulle supper, et stort utvalg tilbehør så gjesten selv kan komponere sin egen «topping» – og salat, brød, drikke og kaffe/te.
– Hvis du har booket vår døgnpakke inngår dessuten en tre-retters middag der kjøkkenet velger mellom kjøtt, fisk eller fugl – samt kaffe eller te, sier Myklebostad.
Restauranten har kapasitet på over 200 gjester. Den har to buffetområder og serverer frokost, lunsj og middag. I hotellets tradisjonelle pub, Hov Inn kro, kan du velge smørbrød, kokkens anbefaling eller à la carte-meny.
Nye, kjærkomne kundefordeler
Scandic er etter overtakelsen av Rica-hotellene Norges største hotellkjede, med 84 hoteller og totalt 13500 rom fra Kristiansand i sør til Nordkapp i nord. Scandic har over 50 års erfaring fra hotellbransjen – og har både tradisjoner for og sterkt fokus på nytenking og miljø.
Ifølge direktøren gir totaliteten av dette en revitalisering av hotellet og mange nye kundefordeler.
– Vi var spente på hvordan skiftet ville bli mottatt blant våre mange lojale og viktige kunder – og får svært positiv respons, forteller Kallåk. – Vi beholder vårt fokus på god mat og godt vertskap, herunder vår populære frokost. Kundene har fått overført bonuspoengene sine fra Ricas lojalitetsprogram til «Scandic friends», og har fått tilgang til Scandic-kjedens mange hoteller i Norge og Norden. «Shop» i lobbyen, egne pausemenyer, nye treningsfasiliteter og bedre wifi-tilgang har også slått godt an.
Scandic Helsfyr beholder samtidig sitt sterke fokus på universell utforming, som blant annet gjorde at hotellet mottok «Tilgjengelighetsprisen 2009» fra Oslo Kommune.
– Hotellet er gjort tilgjengelig for funksjonshemmede, sier Myklebostad. – Vi har 14 handicaprom, hvorav 7 har brannvarsler for hørselshemmede, og auditoriet har teleslynge. Vi er stolte av å ha vært tidlig ute med universell utforming, et område med høy fokus og stadig skjerpede krav – og vil videreføre denne satsingen som Scandic-hotell, avslutter salgs- og markedssjefen.