Ny knutepunktmerking testes ut på Helsfyr Bryn-Helsfyr – en levende del av Oslo og Hovinbyen | Ny knutepunktmerking testes ut på Helsfyr
Gå tilbake

Ny knutepunktmerking testes ut på Helsfyr

7. august 2019

Et nytt fargerikt landemerke for å gjøre viktige kollektivknutepunkter bedre synlige på lengre avstand i bybildet er under testing ved Helsfyr kollektivterminal.

Bakgrunnen er at Ruter har fått tilbakemeldinger fra reisende om at mange knutepunkter i byen bør bli mer synlige og enklere å finne. Det er behov for å supplere kollektivskiltingen med et nytt fjernsignal som synliggjør knutepunkter på lang avstand uten å virke forstyrrende i bybildet. Å finne stasjonen eller stoppestedet er et avgjørende trinn i kundeferden, og viktig for at kollektivtrafikken skal kunne ta unna for den økende trafikkveksten i hovedstadsregionen.

Landemerkekonseptet som nå testes på Helsfyr er utviklet for Ruter av CBH Prosjekt og Designledelse (CBH) i samarbeid med K8 Industridesign, GRID Design, Imagon/Key Company, Sporveien, MDH Architects, Aas Jacobsen, Askim Entreprenører og Ipsos.

«Dette er tidlig prototyping, som et ledd i en designutviklingsprosess, for å høste læring om det nye skiltproduktet før det ferdigstilles og industrialiseres. Målet er å finne ut hvordan det fungerer for og oppfattes av Ruters kunder, og hvordan det opptrer ute i miljø. Landemerket skal være så synlig at det bidrar til å gjøre det lettere å finne viktige kollektivknutepunkter samtidig som det føyer seg naturlig inn i byrommet eller landskapet uten å rope for høyt», skriver CBH i en prosjektbeskrivelse på sine websider.

Les også: «Ny fargerik og oppgradert Helsfyr stasjon åpnet «

Mange bekker små

Fordi hvert kollektivknutepunkt er unikt, var utfordringen å komme frem til et skiltprodukt som er fleksibelt og skalerbart nok for alle lokale behov. Kravet var at et nytt «landemerke»  skulle føye seg inn i byrommet eller landskapet uten å rope for høyt, samtidig som det skulle være godt synlig på lang avstand.

Resultatet av arbeidet er altså å se på Helsfyr nå.  Konseptet bygger  ifølge CBH på tankegangen «Mange bekker små, gjør en stor å».

«Istedenfor ett stort element, er det utviklet en «skiltgruppe» bestående av flere enheter. Løsningen er fleksibel, da sammensetningen av skilt, plassering og høyder, vil kunne tilpasses til det lokale behovet. Konseptet er kalt «Skog», hvor hvert «tre» representerer én driftsart/transportmiddel som opererer i området». Konseptet har tatt høyde for at andre funksjoner som bymøbler (benker, sykkelstativer ol.) kan knyttes til skiltene, slik at Ruter ikke bare tar plass, men også gir gode offentlige møteplasser og funksjoner til det offentlige rom, skriver selskapet.

Pilot på Helsfyr

Vurdering av konseptet gjøres best ved å få sett det ute i miljø i reell størrelse, og Helsfyr T-bane og -bussterminal ble valgt som testlokasjon for landemerket. Her består «skiltgruppen» av tilsammen 6 skilt, ett for hver kollektivtype som opererer i området,  og ett med knutepunktnavnet «Helsfyr».

I andre knutepunkter vil sammensetningen kunne være annerledes, avhengig av hvilke transportmidler som kjører fra det aktuelle knutepunktet.

Videre prosess

Kundeundersøkelser av piloten gjennomføres gjennom vår, sommer  og tidlig høst 2019. Sporveien, Bymiljøetaten, Statens Vegvesen og Plan- og bygningsetaten har godkjent oppsett av piloten og vil bli involvert, sammen med Bane NOR, for evaluering. Dette vil danne grunnlaget for en beslutning  på konsept og designløsning, og om produktet skal utvikles videre og klargjøres for produksjon og implementering på Ruters øvrige knutepunkter.

«Prosjektet er spent på mottakelsen Landemerket får fra omverden. Landemerket skal bidra til å synliggjøre viktige knutepunkter – men det er også et mål at det skal bli godt likt, rent estetisk», skriver CBH. 

Kilde og bilder: www.designledelse.no

 

Share on
Facebook Twitter Linkedin Email
Helsfyr Knutepunktskilt 2 Helsfyr Knutepunktskilt 2