Ny, fargerik og oppgradert Helsfyr stasjon åpnet Bryn-Helsfyr – en levende del av Oslo og Hovinbyen | Ny, fargerik og oppgradert Helsfyr stasjon åpnet
Gå tilbake

Ny, fargerik og oppgradert Helsfyr stasjon åpnet

21. mars 2019

I dag, 21 . mars, var det offisiell markering av at T-banestasjonen i kommunikasjonsknutepunktet Helsfyr har fått seg et kraftig løft. Titusener av reisende kan glede seg over oppgraderingen med universell utforming, nytt interiør, kunst og belysning.

– Jeg syns Helsfyr stasjonen er blitt veldig fin. I tillegg til å bli universelt utformet, har stasjonen nå også blitt lysere og triveligere for alle. Jeg er glad for alt det flotte arbeidet som gjøres med kollektivtrafikken i Oslo. Effektiv og god kollektivtransport gjør hverdagen til folk bedre, sa byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg under markeringen.

Belønningsmidler

Helsfyr T-bane stasjon ble åpnet i 1966 og er et viktig knutepunkt for kollektivtrafikken. Fire av T-banens fem linjer går innom stasjonen som også har tilknytning til bussterminal med både bybusser og regionale busser.

– Etter mange år i drift var det på tide at stasjonen ble oppgradert og fikk et mer moderne utrykk. Det at vi også har forbedret den universelle utformingen av stasjonen, håper vi at vil glede mange. Det er takket være belønningsmidler og bidrag fra Oslopakke 3 at det var mulig å pusse opp stasjonen, sier konserndirektør for infrastruktur og prosjekter i Sporveien, Per Magne Mathisen.

Belønningsmidler er en incentivordning som skal bidra til bedre kollektivtransport i norske byer. Uteområdene rundt stasjonen skal også få ny utforming, men dette kommer på plass først til sommeren.

Ny kunst på Helsfyr – 260 kvadratmeter med farger

Farger spiller hovedrollen i kunstner Katrine Giævers verker, og Helsfyr stasjon er intet unntak. En stor grønn og blå flate møter de reisende både ved inngangen i vest og øst. Den nyoppførte stasjonskunsten er svært dekorativ, men kunstneren ønsker også at fargene skal oppleves som en veiviser.

«T-banestasjoner, spesielt hvis du ikke har vært der tidligere, kan være forvirrende. Hvilken vei skal man velge? Dette har vært sentralt i arbeidet med kunsten», forteller Katrine Giæver. Ved å etablere to store flater i hver sin farge, der tunnelen deler seg, håper Giæver at reisende fra Helsfyr på sikt vil forbinde grønt for retning østover og blått med retning sentrum. I tillegg lurer det en overraskelse rundt svingen, der møter de reisende et fargespill. Hele passasjen ned til plattformene er dekket av en rekke sterke fargeflater. Brede fargefelt smalner til vertikale fargestriper mot plattformområdet for å understreke fart og bevegelse.

– Dette er kunst midt i fleisen. Kunst på reisen gleder, og offentlige rom, slik som T-banestasjoner, er viktige og gode byrom for formidling av kunst og kulturopplevelser. Her blir kunsten tilgjengelig for alle, og undersøkelser viser at innbyggerne i byen vår setter pris på, er glade for og er stolte over at vi har kunst i offentlige rom. Ved å tilpasse kunst til ulike steder og ulike funksjoner vil vi oppleve at den også gir mening for folk flest, noe den absolutt gjør her, sa byråd for kultur, idrett og frivillighet i Oslo, Rina Mariann Hansen under markeringen.

Kunst løfter den totale reiseopplevelsen

I regi av kulturetaten ble det avholdt en konkurranse for å avgjøre hvem som skulle få utsmykke Helsfyr stasjon, og det er slik Giæver sitt verk nå er integrert i stasjonsbygget på Helsfyr. Både arkitekten på prosjektet, MDH, Kulturetaten og Sporveien satt i juryen som valgte ut kunstprosjektet.

T-banen har lang tradisjon for å integrere kunstnerisk utsmykking i stasjonsarkitekturen. Prosjektet på Helsfyr viderefører en lang tradisjon Sporveien og Kulturetaten har for å skape store kunstopplevelser over hele byen.

Kilde: Pressemelding fra Sporveien

Bilder fra åpningen: Kathrine Holland

Fakta om oppgraderingen av Helsfyr:

Byggherre: Sporveien
Kunstner: Katrine Giæver
Tittel: Å samle på farger
Materiale: Stucco Lustro – dekoreringsteknikk som stammer fra Italia og kan dateres helt tilbake til romertiden, og Pompeii. Stucco Lustro er en klassisk marmorpuss, som er består av brent kalk, knust marmor og fargepigment. Som sparkles på i mange lag og «forsteines» over tid.
Størrelse på verket: 260 m2
Arkitekt: MDH arkitekter.
Utformet: Ny belysning, plattform med nytt interiør, adkomst hall med nytt interiør, ny biinngang i vest, ny skilting mm.
Teknisk rådgiver: Aas-Jacobsen
Entreprenør: Askim entreprenør

Share on
Facebook Twitter Linkedin Email
Helsfyr-gjenapning-SPV-05201 Helsfyr-gjenapning-SPV-05201 Helsfyr-gjenapning-stasjonskunst Helsfyr-gjenapning-stasjonskunst Helsfyr-gjenapning-SPV-05199 Helsfyr-gjenapning-SPV-05199