NAF vil ha økt vrakpant i 2009
Gå tilbake

NAF vil ha økt vrakpant i 2009

20. mai 2008

Ferske tall fra SSB viser at færre eldre biler ble vraket i 2007, og at snittalderen på den norske bilparken ikke går ned, på tross av et historisk høyt nybilsalg i fjor. – Nå må regjeringen øke tilskuddet til vrakpanten for å bedre miljøet og sikkerheten, mener NAF, i følge en pressemeling på naf.no.

– Flere eldre biler på veiene betyr høyere utslipp og større risiko for ulykker i trafikken. Regjeringen må ta ansvar for å få de gamle miljøbombene vekk fra veiene, sier kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal.

I statistikken fra SSB som kom i dag, går det frem at hele 9 prosent, eller nesten 200 000, av de norske personbilene er over 20 år gamle. Disse bilene bruker langt mer drivstoff og slipper ut store mengder CO2 og NOx, samtidig som de ikke har på langt nær det sikkerhetsnivået som dagens biler har. Dermed utgjør de en risiko for både mennesker og miljø.

Både Norge og Sverige har gode erfaringer fra tidligere forsøk med økt vrakpant, for å få de eldste bilene ut av bilparken. NAF mener det er på høy tid at vrakpanten økes fra dagens symbolske sum på 1 500,- til nærmere 10 000,-. I 2007 ble det solgt rekordmange nybiler, og når snittalderen på bilparken likevel ikke går ned, betyr det at alt for mange gamle biler fortsatt ruller rundt på norske veier.

– Folk må få et skikkelig incentiv for å levere inn den gamle bilen. NAF håper regjeringen setter av penger til dette miljøtiltaket i neste års statsbudsjett, avslutter Sagedal.

Share on
Facebook Twitter Linkedin Email