Kjører som om sommeren
Gå tilbake

Kjører som om sommeren

26. november 2008

Folk tilpasser farten for dårlig når de kjører på vinterføre. Verst er det på tynn is. Der er fartstilpasningen bare på en prosent. Det viser en undersøkelse utført av Statens vegvesen, som har sitt hovedkontor på Bryn-Helsfyr i Oslo.

– Resultatene viser at folk tilpasser farten best på synlig vinterføre, det vil si slaps og snø. I gjennomsnitt velger folk en fart som er 20-25 prosent høyere enn det den burde vært for å opprettholde samme bremselenge som på tørr og bar veg, sier leder for trafikksikkerhetsseksjonen i Statens vegvesen, Finn Harald Amundsen, i en pressemelding.

Fartstilspasningen på alle typene føre er langt fra tilstrekkelig for å veie opp for at det er glattere om vinteren.

– Det betyr at bremselengden øker betydelig sammenlignet med når man kjører på tørr og bar veg. Mest øker den på tynn is, med nesten 50 prosent. Økningen i bremselengde er størst på de "usynlige" føretypene med is enn på de "synlige" vinterførene med snø og slaps, sier Amundsen.

Bremselengde på forskjellige føreforhold når farten er 80 km/t. 22 meters reaksjonslengde (ett sekund) er inkludert.

Bremselengder på ulike føre:
Tørr bar veg: 58 meter
Våt bar veg: 73 meter
Ru is/snøføre, godt vinterføre: 106 meter
Polert is/hardpakket snø, glatt: 148 meter
Våt is/svært glatt: 190 meter

Share on
Facebook Twitter Linkedin Email