Jabra: Kraftig vekst i hjemmekontormarkedet
11. februar 2021Jabra, i Norge lokalisert i Brynsveien 13, opplever kraftig etterspørselsvekst for sine hodetelefoner og andre produkter for kontor og hjemmekontor. Morselskapet, GN Audio, fikk en organisk omsetningsvekst på hele 42 prosent i 2020.
Selskapet føyer seg inn i en lang rekke IT- og teknologiselskaper med kontorer i Bryn-Helsfyr-området.
For mange er Jabra kanskje mest kjent som en produsent av ørepropper og hodetelefoner til forbrukere, men det danske selskapet har faktisk størstedelen av omsetningen i forretningsmarkedet. Denne økte kraftig i fjor, blant annet som følge av at virksomheter investerte betydelig i hodetelefoner og hjemmekontorutstyr til ansatte.
Les også: «Deilig å være dansk på Bryn»
Jabras morselskap, GN Audio, la i dag frem fjorårstall som blant annet viser en omsetning på 8,7 mrd. DKK, organisk omsetningsvekst på 42 prosent og EBITA-margin på 22,9 prosent.
Jabra posisjonerte seg også ytterligere i bedriftsmarkedet i fjor gjennom lanseringen av Evolve2, oppfølgeren til selskapets markedsledende UC-hodesettserie Evolve. Serien har en rekke nye egenskaper, som Microsoft-versjoner med dedikert Teams-knapp for øyeblikkelig tilkobling til møter og kollegaer.
Selskapet har også gått inn i videokonferansemarkedet med PanaCast, en kompakt videoenhet for små møterom. Ved hjelp av kunstig intelligens setter PanaCast sammen 180-graders 4K-video fra tre minikameraer i ett bilde.
Les også: «Skal styrke Jabra Norges satsing på samarbeidsløsninger»
I Norge har Jabra i mange år hatt tilhold i Bryn-Helsfyr-området, som er i utvikling til en mer levende del av byen der stadig flere kommer for både å jobbe, bo, leve og oppleve.
– Området ligger tett på Oslo sentrum og er lett tilgjengelig med alle typer kollektivtilbud og bil. Og vi trives godt med lokalene, kantinetilbudet og parkeringsmulighetene i Brynsveien 13, sier Merethe Evensen, senior salgsansvarlig i Jabra Norge.