Fyrstikkalléen skole viser vei Bryn-Helsfyr | Fyrstikkalléen skole viser vei
Gå tilbake

Fyrstikkalléen skole viser vei

27. februar 2013

Næringsliv og høyere utdanningsinstitusjoner etterlyser kreativitet og digital kompetanse i skolen. Men én skole skiller seg ut.

Både næringsliv og høyskoler vil ha mer kreative søkere, og mener ungdoms- og videregående skoler bør gjøre mer for å fremme elevenes kreativitet. Lærerne peker på sviktende lærerkompetanse og skoleøkonomi. Det viser en ny nordisk undersøkelse YouGov har utført for Adobe.

Kreativitet står høyt i kurs, både i næringslivet og ved skolene. Likevel mener bare 9 % av de HR-ansvarlige i Norden at alle eller størstedelen av jobbsøkerne utviser sterke kreative ferdigheter. Svarene fra Norge tyder på at det står dårligst til her til lands (4 %). Det tilsvarende tallet er over dobbelt så høyt i Sverige, og 21 % i Danmark.

I Norge mener to av tre (63 %) av respondentene blant HR-ansvarlige at ungdoms- og videregående skoler bør gjøre mer for å fremme elevenes kreative ferdigheter. Flertallet av høyskole- og universitetslærerne som har svart er av samme oppfatning. Andelen lærere som svarer at kreativiteten bør stimuleres mer ved tidligere læresteder er 70 % i Norden under ett, og 51 % i Norge.

En norsk skole som skiller seg ut og legger stor vekt på å fremme elevenes kreativitet og digitale kompetanse er Fyrstikkalléen skole på Bryn-Helsfyr i Oslo, en av Norges få kombinerte ungdoms- og videregående skoler.

– Kreativitet er treffende omtalt som en muskel som hele tiden må trenes. Kreativ styrketrening i en digital verden, krever oppdatert digitalt verktøy. Ingen setter ny bakkerekord i Vikersund uten skikkelige ski under beina, sier Ragnar Millstein.

Han er avdelingsleder for faget Medier og kommunikasjon, der digitale verktøy anses som spesielt viktig. Der disponerer alle elevene egen Mac med det siste innen profesjonell programvare. De har tilgang til foto-, videoredigerings-, animasjons- og tv-studioer, og publiserer sine studentarbeider på en egen webside.

Pressemelding kan i sin helhet leses her.

(Bilder: Adobe, F21 )

 

Share on
Facebook Twitter Linkedin Email
F21_kreativitet_01 F21_kreativitet_01 F21_kreativitet_02 F21_kreativitet_02 F21_kreativitet_03 F21_kreativitet_03