Fremtidens design | Fremtidens design
Gå tilbake

Fremtidens design

– Når man jobber med visuell kommunikasjon og design er man nødt til å henge med i tiden. Utviklingen skjer veldig fort, og det er jo spennende å få lov til å være med i teknologien og dermed i fremtiden, sier Trine Skaug Væråmoen, daglig leder i IGM.

IGM AS er et ledende kurs- og kompetansesenter på områdene digitale medier og visuell kommunikasjon. Selskapet ble startet i 1987 og har lang erfaring med opplæring innen design både i trykte medier og på web. IGM tilbyr et bredt spekter av kurs, konferanser og høyskolestudier.

Gode kommunikasjonsforbindelser

Allerede i 1997 flyttet IGM til Østensjøveien 39 og i 2007 til sine nåværende lokaler i Brynsveien 5. Selskapet holdt tidligere til i Sagveien, men valgte å flytte av praktiske årsaker.

– Etter min oppfatning er det flere gode grunner til å være i dette området; for vår del er det først og fremst nærhet til kunder som er hovedhensynet, forteller Væråmoen.

– Samtidig er det viktig for oss at det er gode kommunikasjonsforbindelser her, både med tog, t-bane og buss. Dessuten er det enkelt å komme hit med bil, noe som er et stort pluss både for oss og våre kunder.

Ensidig, men effektivt

IGM har i dag totalt 9 ansatte ved kontoret på Bryn. Her arrangeres det en rekke ulike kurs og opplæringsaktiviteter, men de ansatte reiser i tillegg mye rundt til kunder både i og utenfor Oslo-området.

Væråmoen påpeker at de ansatte trives godt i området, men at det gjerne kunne vært flere spisesteder og andre tilbud i nærheten.

– Vi savner jo enkelte ting her på Bryn, vi kan ikke enkelt gå ut og ta lunsj her i området for eksempel. På den annen side er det et veldig effektivt sted å drive virksomheten fra, med god tilgjengelighet på alle måter. Akkurat her hos oss er vi dessuten veldig fornøyd med utsikten, da vi kan se ut til Oslofjorden fra 5. etasje, tilføyer hun.

Marked i endring

IGM holder kontinuerlige kurs for alle som jobber med grafisk design og visuelle medier.

– Noe av det som gjør det spennende å jobbe med visuell kommunikasjon er at her skjer det noe nytt hele tiden. Vi har nye kurs hver uke, og har mange nye kunder, sier den daglige lederen.

De siste årene fremhever hun at markedet har endret seg vesentlig. Tidligere var hovedfokuset på alt av trykksaker, mens digitale flater gradvis har tatt over.

– I dag er alle på web, og alle skal ha tilpasset innhold til mobile enheter. Responsivt web-design er derfor et nøkkel-element. Vi er nødt til å henge med i teknologiutviklingen hele tiden og må på en måte være første ute i fremtiden. Det er jo selvfølgelig gøy, og gir oss samtidig anledning til å jobbe med mange spennende kunder, avslutter Væråmoen.

(Bilder: IGM)

Share on
Facebook Twitter Linkedin Email
profilartikkel_igm_2 profilartikkel_igm_2 profilartikkel_igm_3 profilartikkel_igm_3