Feirer 75 år med innovasjon i nye lokaler | Feirer 75 år med innovasjon i nye lokaler
Gå tilbake

Feirer 75 år med innovasjon i nye lokaler

– Som kontorlokasjon er Bryn-Helsfyr alt vi håpet på og mer til. Området har mye å by på, og for en virksomhet som Fujitsu er tilgjengeligheten og kommunikasjonstilbudet midt i blinken. Det sier Kjell-Erik Tenold, som leder den norske delen av verdens tredje største IT-tjenesteselskap, mens han betrakter en vidstrakt utsikt over Oslo fra femte etasje i kontorbygget Østensjøveien 32.

Fujitsu Norges 120 Oslo-ansatte flyttet inn i 3000 kvm nyoppussede kontorer i byggets fjerde og femte etasje i februar i år. I Østensjøveien 32 har selskapet også tilgang til moderne treningssenter, avanserte konferansefasiliteter og tidsmessig kantine med kaffebar. Flyttingen fra det såkalte ”Siemens-bygget” i Østre Aker vei lenger øst i Oslo ble planlagt etter at Fujitsu Norge ble etablert i april 2009, da Fujitsu overtok Fujitsu Siemens Computers. Fujitsu Norge er en del av Fujitsu Nordic, en av selskapets åtte globale regioner med om lag 4500 ansatte.

Naturlig relokalisering
Flyttingen til Bryn-Helsfyr var ifølge Fujitsu på mange måter en sunn og naturlig markering av skiftet.
– Med ny eier, ny retning og ambisiøse vekstplaner, var det veldig riktig å flytte hovedkontoret til nye, tidsriktige lokaler i et attraktivt område med mye IT- og teknologivirksomhet, sier Kjell-Erik Tenold. Han tiltrådte som administrerende direktør i den norske virksomheten i november i fjor, og har lang og imponerende ledererfaring fra selskaper som Software Innovation, Cisco, Telenor og Alcatel.

Et drøyt halvår etter innflyttingen er erfaringene gode. – Bryn-Helsfyr er et sentrumsnært kommunikasjonsknutepunkt og ligger på riktig side av byen i forhold til Gardermoen, sier Tenold. – Det betyr utmerket tilgjengelighet for ansatte i det daglige, så vel som for partnere og utenlandske kolleger som kommer på besøk. Dessuten er nærområdet trivelig, med et overraskende bredt fasilitetstilbud.

Fujitsu Norge er organisert i én divisjon for produkter og én for tjenester. Hovedområdene er infrastrukturtjenester som vedlikeholds- og driftstjenester, systemintegrasjon og outsourcing samt infrastrukturprodukter og -løsninger som servere, lagringsløsninger og klienter. Selskapet samarbeider med et stort antall kvalifiserte forhandlere over hele Norge, og har en rekke store og kjente virksomheter på kundelisten. Mange kunder stammer fra bransjer med spesiell vekt på sikkerhet, herunder telekom, bank/finans, varehandel og offentlig sektor. Fujitsu betjener sammen med sine partnere blant annet 70.000 Nets betalingsterminaler så vel som butikkdataløsninger i 600 ICA-butikker, 500 Statoil-stasjoner, 90 Shell-stasjoner, 400 Narvesen-kiosker og 90 Seven-Elleven-butikker over hele Norge.

Global avtale med Norsk Hydro
Nylig inngikk Fujitsu en global leveranseavtale med selveste Norsk Hydro, om full drift og utvikling av Hydros IT-infrastruktur i Norge og globalt. Avtalen omfatter en integrert tjenesteleveranse, som dekker både on-site og fjerntjenester på tvers av Hydros virksomhet. I tillegg dekkes blant annet serverhosting og -administrasjon, PC, LAN, lagringssystemer, 24/7 multispråk service desk, og samhandlingssystemer. Den seksårige leveranseavtalen er basert på en ettårs overgangsperiode fulgt av en femårs driftsavtale. Avtalen trer i kraft nå i september og omfatter IT-systemer i 40 land.

– Hydro-avtalen er en stor og på alle måter viktig avtale for Fujitsu, sier Tenold. – Hydro ligger langt fremme, både nasjonalt og internasjonalt, på høyteknologiske produksjonsløsninger – og stiller høye krav til oss som leverandør. Avtalen signaliserer Fujitsus styrke som en global virksomhet som kan samarbeide for å skape de beste løsningene for kundene ved å trekke på spesialkompetanse og ressurser innenfor ulike regioner og land. I Norge ser vi allerede tegn til at avtalen kan bane vei for andre, viktige leveranser innenfor samme område.

75 år med innovasjon
Historien om Fujitsu, som i disse dager feirer 75 år, er en historie om innovasjon, miljøansvar og kommunikasjon. Det globale selskapets røtter strekker seg tilbake til gjenoppbyggingen av Japans infrastruktur etter det store Kanto-jordskjelvet i 1923. I 1935 ble forløperen for Fujitsu Limited grunnlagt i form av Fuji Tsushinki Manufacturing Corporation, en gren av kommunikasjonsdivisjonen i Fuji Electric Co. Ltd. Selskapet har stått bak flere av bransjens viktigste teknologiske gjennombrudd, fra telefonsentralens tid på 1930-tallet, via stormaskingenerasjonen og parallellprosessesering på 70-tallet og utvikling av SONET-nettverk på 80-tallet, til nyere innovasjoner som biometrisk autentisering, optisk nettverksteknologi og verdens første stasjonære 3D-PC.

Fujitsu har vokst jevnt og trutt, via radiokommunikasjon på 1950- og 60-tallet og gjennom datakommunikasjon på 70-tallet. Fujitsu lanserte sin første personlige datamaskin i 1981 og selskapets nyvinninger har gjort at Fujitsu har blitt ledende innen bærbare PC-er. I mars 1990 lanserte Poqet Computer Corporation (som Fujitsu kjøpte i 1992), sammen med Fujitsu, Poqet PC, verdens første håndholdte IBM/PC-XT-kompatible datamaskin. Gjennom årene har Fujitsu levert mange innovasjoner for tavle-PC, blant annet første pennbaserte tavle-PC med integrert trådløst nettverk (1993), med USB-porter (1997), og med intern/ekstern skjerm (2003).

Miljøsatsing på alvor
– Alle seriøse virksomheter har i dag fokus på sitt miljøansvar, men det er stor variasjon i hvor dypt dette stikker og hvor gjennomgripende miljøsatsingen er, sier Tenold. Han kan fortelle at Fujitsus miljøinitiativ skriver seg helt fra 1937 og byggingen av selskapets hovedkvarter, som ble et av verdens første parkinspirerte næringsanlegg. I 1972 opprettet selskapet miljøkontroller ved alle sine fabrikker, og i 2007 ble Fujitsu den første bedriften i Silicon Valley som installerte hydrogenbasert brenselcelle-kraftverk. I april 2010 ble Fujitsu plassert på femte plass på Greenpeaces “Cool IT”-liste, som “det første selskapet som har satt et troverdig mål på den totale karbonbesparelsen levert til kundene”.

– Fujitsu er dessuten et av få selskaper i verden med en miljøvisjon som strekker seg helt fram til år 2100, sier Tenold.

«Green Policy 21»
Green Policy 21 er Fujitsus langsiktige visjon for handling i tråd med ideen om å produsere i harmoni med naturen. Alle ansatte i Fujitsu-gruppen jobber under slagordet «We make every activity green», for å implementere visjonen i alle ledd av virksomheten. Aktivitetene under den sentralt forankrede ”Green Policy Earth” er inndelt i Green Policy Products, Green Policy Factories, Green Policy Solutions og Green Policy Management. Selskapet har helt siden 1933 iverksatt en rekke tiltak for å redusere informasjonsteknologiens belastning på miljøet og for å utnytte IT for å bidra til løsning på miljøproblemer. To konkrete mål er reduksjon av karbonutslippene med 7 millioner tonn fra 2007 til 2010, og med 30 millioner tonn per år i Japan alene fra og med 2020.

Share on
Facebook Twitter Linkedin Email