Atea tar opp kampen om mobilkundene
20. april 2017Bryn-Helsfyr-baserte Atea vil bli ledende på mobile løsninger for bedrifter og har kjøpt 17,5 prosent av plattformselskapet eRate. Mobilsatsingen bærer navnet Atea Mobil.
Parallelt med den rivende utviklingen på Bryn-Helsfyr med nye boliger, kontorbygg, sosiale møteplasser og mer liv på gateplan, skjer det også spennende utviklingsarbeid i mange av de rundt 3000 virksomhetene. Atea, som har hovedkontor i Brynsalleen 2, går nå inn i mobilmarkedet som virtuell operatør for å utfordre Telenor og Telia.
– Når IT og telekom smelter sammen i løsninger som gir markedet stor verdi innenfor Internet of Things (IoT), Big Data og Analytics, er det helt naturlig for oss som landets ledende systemintegrator å innta denne posisjonen. Vi skal sørge for at våre kunder får en mobil plattform som bidrar til å realisere de store mulighetene den teknologiske utviklingen gir. Derfor opprettelsen av Atea Mobil, som skal bli den foretrukne leverandøren av fremtidens mobile løsninger for våre kunder, sier Michael Jacobs (bildet), administrerende direktør i Atea Norge.
Godt posisjonert
Ifølge Jacobs har selskapet en klar ambisjon om å drive frem innovasjon og digitalisering, og samtidig tilby både eksisterende og nye kunder bedre tjenester og konkurransedyktige priser.
– Vi har i første omgang et mål om å ta minst 20 prosent av det totale mobilmarkedet, forteller Jacobs.
Utover å levere tradisjonelle mobilabonnement, vil Atea også legge til rette for den ventede veksten innen nye enheter som trenger å være tilkoblet mobilnettet. Jacobs mener bruken av slike enheter vil eksplodere på veien mot fremveksten av smarte byer, Industri 4.0, digitalisering av velferd, skole og samferdsel, etablering av smarte bygg og i bedrifter generelt.
– Med den lange erfaringen og den brede kompetansen vi har innen IT og systemintegrasjon, er det ingen norske selskaper som vil være bedre posisjonert enn oss til å tilby fremtidens mobile løsninger, sier Jacobs.
Kjøpte andel i eRate
Atea kjøpte nylig 17,5 prosent av selskapet eRate, som gjennom flere år har tilrettelagt for nyetableringer i telekombransjen. Ifølge Jacobs gir dette Atea enda større muskler til å drive innovasjon og produkt- og tjenesteutvikling i det mobile markedet.
Mobilsatsningen blir en egen forretningsenhet i selskapet Atea Norge og vil bære navnet Atea Mobil. I første omgang er det rekruttert 30 ansatte internt som vil jobbe i den nye forretningsenheten, og Jacobs ser for seg en rask vekst mot 100 medarbeidere.
– Vi har svært mye kompetanse på telekom allerede, og vi vil selvsagt fortsette jakten på de beste hodene for å bygge fremtidens beste mobile plattform. Vår ambisjon er klar; vi skal hjelpe våre kunder til å utnytte alle mulighetene digitalisering gir. Atea Mobil er et sentralt element i dette arbeidet, sier Jacobs.
Satsningen vil i første omgang gjøres i Norge, samtidig som selskapet løpende vil vurdere lansering i de øvrige landene Atea opererer i.