Atea: Økt markedandel og sterk inntektsvekst
Gå tilbake

Atea: Økt markedandel og sterk inntektsvekst

18. oktober 2012

Atea, den ledende leverandøren av IT-infrastrukturprodukter og -tjenester i Norden og Baltikum, med hovedkontror på Bryn-Helsfyr i Oslo, fortsatte å vinne markedsandeler i tredje kvartal av 2012 og rapporterte om en inntektsvekst på 9,0 prosent.

I tredje kvartal av 2012 var Ateas driftsinntekter ifølge en pressemelding på MNOK 4 451, tilsvarende en økning på 9,0 prosent i konstant valuta sammenlignet med tredje kvartal i 2011. Programvareinntektene økte med hele 16,2 prosent i konstant valuta, tjenesteinntektene økte med 12,8 prosent, og hardwareinntektene økte med 6,3 prosent.

I tredje kvartal 2012 endte EBITDA på MNOK 157,5, opp 5,0 prosent fra tredje kvartal året før. Økningen i EBITDA kan tilskrives høyere driftsinntekter og bedre bruttomarginer i tjenestesegmentet.

Usikkerheten i det makroøkonomiske klimaet i Europa fortsatte å påvirke det nordiske IT-infrastrukturmarkedet i tredje kvartal i 2012. De forverrede markedsforholdene medførte økt prispress, særlig i produktsegmentet. «Vi har videreført vår aggressive tilnærming til markedet i tredje kvartal. Det gleder meg å se at vi har hatt en inntektsvekst på det dobbelte av vekstraten i markedet for øvrig. Den aggressive tilnærmingen har virket negativt inn på produktmarginene i dette kvartalet, men den danner grunnlaget for vekst i det mer lønnsomme tjenestesegmentet,» sier konsernsjef Claus Hougesen i Atea.

I tredje kvartal 2012 kunngjorde Atea kjøpet av Total Storage Solutions AS i Norge. Total Storage Solutions har spesialisert seg på løsninger for datalagring og sikkerhetskopiering og vil styrke Ateas satsing innen datalagring og sikkerhetskopiering generelt, og spesielt innen IBM-teknologi.

I november 2011 kunngjorde Atea sin «Together Towards The Top»-strategi, som danner grunnlaget for selskapets utvikling de neste fire årene. Målet er driftsinntekter på NOK 30 milliarder og EBITDA på NOK 1,8 milliarder innen 2015.

 

Share on
Facebook Twitter Linkedin Email