Gå tilbake

Atea cruiser videre – bokstavelig talt

Hurtigruten digitaliserer og velger Atea som totalleverandør av sky- og IT-driftstjenester for sine skip og kontorer.

Med ruten langs norskekysten og flere spesialbygde ekspedisjonsskip er Hurtigruten verdensledende på aktive reiser i polarområdene. Selskapet blir stadig mer teknologiorientert, og tar sikte på å bruke IT-løsninger for å bedre gjesteopplevelsen.

– I et marked som hele tiden krever at vi er nytenkende og teknologisk fremover lente, er vi avhengige av en partner som er stor og solid, men samtidig fleksibel. Derfor valgte vi Atea, sier Robert Grefstad, CIO og SVP IT i Hurtigruten.

Hurtigruten ønsket å redusere både kompleksitet i IT-strukturen og kostnader. Det er gjort grep som sentralisering og standardisering av IT-tjenester, stabilitet av IT-infrastruktur, overvåking og driftseffektivisering. Det er også blitt opprettet en døgnåpen servicedesk.

I driftsavtalen inngår i digitaliseringsstrategien til Hurtigruten med innovative løsninger og tjenester til deres ansatte og gjester. Avtalen skal sikre en skalerbar, fleksibel og rask IT-plattform, med tilgang til samtlige kommersielle og administrative verktøy. Inkludert i avtalen ligger støtte for Hurtigrutens 13 skip og kontorer i seks land.

– Å få være med på Hurtigrutens teknologiske reise passer svært godt med vår ambisjon om å drive frem innovasjon og digitalisering, og samtidig tilby både eksisterende- og nye kunder de beste tjenestene til konkurransedyktige priser, sier Michael Jacobs, administrerende direktør i Atea.

Avtalen med Atea, som har hovedkontor Brynsalleen 2 på Bryn-Helsfyr, har en verdi på flere hundre millioner og gjelder for tre år, med mulighet for ytterligere forlengelse.

Pressemeldingen kan i sin helhet leses her.

(Bilder: Hurtigruten)

 

Share on
Facebook Twitter Linkedin Email